Pedagoge Ingeborg Dijkstra: Ouders hebben veel invloed op het talent van een kind

Een pedagoog kijkt naar de ontwikkeling van een kind en helpt hierbij bij de mogelijke problemen. Kinderen met talent zouden wel eens in de problemen kunnen komen met zaken als school, maar ook met ouders. Hoe steekt dit eigenlijk in elkaar? Ik sprak hierover met  pedagoge Ingeborg Dijkstra, van steppingstonescoaching.nl 

aaeaaqaaaaaaaatkaaaajddhm2q5ndazltzkmdktndeyms1hnmfmlwe3mdfjytkznznhzg

Hoeveel invloed hebben ouders eigenlijk op een kind?

‘Ja enorm veel. Je slaapt ongeveer een derde deel van de dag, zit een derde van de dag op school en bent eigenlijk, even kort door de bocht genomen, een derde van de dag thuis. Wat de ouders meegeven is enorm bepalend voor de opvoeding van een kind. Stel ouders zeggen drie keer sh*t dan is het eerste wat een kind daarna zegt ook sh*t. Als je dan op het gebied van talent kijkt hebben ouders er heel veel mee te maken. Kijk, als een kind een talent ergens voor heeft is dat natuurlijk hartstikke leuk, maar als er niks mee gedaan wordt, komt dat talent toch niet tot zijn recht. Als je je talent wilt laten uitkomen heb je voorbeelden nodig van de ouders en de leerkrachten, dan krijg je het optimale resultaat.’

 

Heb je het wel eens meegemaakt dat ouders bovenop een getalenteerd kind zaten, waardoor er problemen ontstonden?

‘Ik werk met heel veel getalenteerde kinderen die bijvoorbeeld goed kunnen zingen, goed kunnen sporten of goed kunnen pianospelen. Ik zie inderdaad dat ouders soms echt bovenop hun kinderen zitten. Verder zie ik heel veel dat hierdoor kinderen eigenlijk vastlopen op school en dan toetsen niet halen. Wat ik ook heel vaak zie is dat de ouders heel fanatiek zijn en dat zij dan kunnen zorgen voor prestatiedruk of faalangst. Je ziet namelijk bij toptalenten dat zij altijd een goede prestatie willen neerzetten, dat is wat hen zo goed maakt, maar soms kan het dan te veel worden en op school bijvoorbeeld mis gaan. Want als ouders van de buitenkant er zo op hameren dat een kind goed moet presteren en kinderen dat gaan geloven, gaan ze zich van binnenuit ook zo gedragen.’

 

Wat vind je van talentenshows als ‘The voice kids?’

‘Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij. Ik vind het goed als kinderen zich profileren, maar soms wordt de druk gewoon te groot. Ik heb uit ervaring meegemaakt dat kinderen na de eerste voorronde van ‘The voice kids’ uiteindelijk zeiden: ‘Ik trek dit niet’ . Dan wordt de belasting door bijvoorbeeld reistijd heel erg groot en wordt het voor zo’n kind moeilijk om alles bij te houden. Gelukkig hebben we hier in Nederland nog wel de ruimte om kinderen zowel naar school als naar een show te laten gaan, als dat niet meer zou kunnen zou ik dat zorgelijk vinden.’

 

Denk je dat een talenshow veel kinderen beïnvloed?

‘’Dat hangt van veel verschillende factoren af, niet alleen van het programma. Hier komen ouders ook om de hoek kijken. Soms zie je wel eens dat zij alles voor hun kind over hebben en bijvoorbeeld hun baan opzeggen om met hun kind door heel Nederland te touren. Dat heeft een hele andere invloed dan ouders die zeggen: ‘leuk dat je zo goed kan zingen, maar we spreken een ding af, je mag maar eens in de week een optreden geven.’  Maar je ziet sommige ouders daar echt volledig voor gaan, die shirts laten printen en dat kind naar voren willen duwen. Dan kom je soms op plekken en situaties waardoor je sneller wijs wordt, maar dat heeft ook heel veel te maken met de ouders.’

 

En denk je dat kinderen die al vroeg bekend zijn en de wereld over reizen sneller opgroeien dan ‘normale’ kinderen?

Opgroeien is voor een deel kijken wat andere mensen doen en dit nazeggen. Vooral onbewust krijgen we dit mee. Als je je begeeft in een wereld die ouder is dan jezelf, dan wordt je ook vaak zo behandeld. Dus als je een vijftienjarige popster bent en je gaat om met twintigjarige popsterren, dan wordt je gewoon ook zo behandeld.  Dan leer je zeker over de uitspraken die je kan zeggen en dingen die je kan doen. Of dat nou echt vanbinnen zo is, is nog maar de vraag. Wat je bij zulke mensen ziet, is dat ze op een gegeven moment volledig los gaan. Ze hebben dan een soort van ‘inhaal puberteit’ en grijppen bijvoorbeeld naar de drugs of de alcohol en experimenteren met vriendinnetjes. Het hoort namelijk gewoon bij de puberteit dat je op ontdekking gaat en als ze in die periode dat niet hebt kunnen doen, komt er een moment dat ze volledig zichzelf kwijt zijn, omdat ze echt even niet weten wie ze zijn. Ze worden namelijk meegenomen in de volwassenwereld, zonder dat ze echt weten wie ze zijn.

 

Want bij welke leeftijd gaan kinderen die identiteit zoeken?

Eigenlijk ben je altijd wel bezig met het zoeken van je identiteit, maar het moment dat je naar de middelbare school gaat, is de belangrijkste fase. Hier verandert je lichaam en wil je bij een bepaald groepje horen, er komen wel eens ruzies en dat gaat allemaal dan niet meer zo makkelijk als vroeger. Vroeger had je ruzie en dan gaf je elkaar een snoepje en dan was het weer goed. Als je naar de middelbare school gaat wordt dat lastiger. Meiden willen er uit zien als popsterren en worden hierdoor beïnvloed. Ze gaan tijdschriften lezen en naar anderen kijken.  Aan het eind van de puberteit, zo rond de achttien jaar dan is het over het algemeen een stuk minder belangrijk.

 

Denk je dat talent en intelligentie met elkaar te maken hebben?

Het is heel moeilijk om te zeggen of dit ook echt met elkaar te maken heeft, want meetbare intelligentie is bijvoorbeeld goed kunnen leren en rekenen, maar is dat ook wel echt slimheid? Als je creatief bent en op de juiste manier de juiste oplossingen kan bedenken, vind ik dat slimmer dan iemand die goed een atlas uit zijn hoofd kan leren.

 

Welke eigenschappen zie je terug bij kinderen met talent?

Lef en zelfvertrouwen om iets nieuws te proberen, een gezonde nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen. Maar wat voor een kind ook belangrijk is, is plezier hebben. Daardoor gaan ze vanzelf hun grenzen verleggen en willen ze beter worden in wat ze doen.

Advertenties

Een gedachte over “Pedagoge Ingeborg Dijkstra: Ouders hebben veel invloed op het talent van een kind

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s